sunnuntai 20. elokuuta 2017

TAPAHTUIKO TURUSSA SUOMEN ENSIMMÄINEN JIHADISTI-ISKU?



   Foto: Internet/MTV





Foto: Internet/MTV






Viime viikonlopun "Turun pitkäperjantaista" tiedämme ainakin nämä tosiasiat:



 * "Nuoren marokkolaismiehen epäillään puukottaneen kymmentä ihmistä perjantaina Turussa. Kaksi uhreista kuoli. 

*  Puukotuksesta epäillyn lisäksi Krp on pidättänyt neljä muuta Marokon kansalaista. Yhdestä miehestä on tehty etsintäkuulutus. 

Tapahtumia tutkitaan terroritekona. 

Pääepäiltyä esitetään vangittavaksi maanantaina."  
Helsingin Sanomat kertoo miehen olevan marokkolainen turvapaikanhakija mutta pysyy varsin vaitonaisena marokkolaismiehen mahdollisista poliittisista ja uskonnollisista käsityksistä. Sen sijaan lehti pohtii erityisesti tekoon mahdollisesti liittyviä sosiaalisia seikkoja. Asiantuntijana käytetään Helsingin yliopiston islam-tutkija Maria Pakkalaa: 
”Noin puolet Marokossa elävistä nuorista ovat järjestelmän ulkopuolella, eli he eivät ole koulussa eivätkä töissä. He ovat alttiita rikollisuudella ja radikalisoitumiselle. Visio tulevaisuudesta puuttuu, joten heihin on helppo vaikuttaa.”

Euroopassa asuvien marokkolaisnuorten ongelmat juontavat juurensa siihen, että heidän vanhempansa tekevät jatkuvasti töitä, jotta saavat lähetettyä rahaa perheilleen Marokkoon. Näin he eivät ole mukana lastensa kasvatuksessa ja lapset tulevat alttiiksi vaikutuksille.

”Terroristijärjestöt etsivät juuri tällaisia tapauksia ja pyrkivät värväämään heitä”, Pakkala sanoo.

Eurooppa nähdään Marokossa paratiisina ja mahdollisuutena hyvään elämään. Sitten kun totuus ei välttämättä kohtaakaan odotuksia, niin asetelma kääntyy päälaelleen ja Eurooppa aletaankin nähdä pahana ja synkkänä paikkana, jota on helppo alkaa vihata."


(Kirjoitusvirheet lehden)
Pakkalan ja Helsingin Sanomien selvityksen ns. punainen lanka on siinä, että jos Marokossa olisivat taloudelliset asiat ja perhesuhteet kunnossa ja Eurooppa - ja Suomi yhtenä Euroopan maana - vastaisi marokkolaisnuoren unelmia, ei syntyisi syytä ruveta vihaamaan Eurooppaa ja aihetta ryhtyä purkamaan vihaa puukottamalla satunnaisesti aseettomia naisia Turunkaan toreilla. HS:n ja Pakkalan käsitys marokkolaisista on outo ja leimaava. Heidäthän esitellään tällä tavoin varsin impulssikontrollihäiriöisiksi ihmisiksi.
Helsingin Sanomat ja islam-tuntija Pakkala kumminkin myöntävät, että taustalla on esimerkiksi jotain pakolaisuuteen ja turvapaikkapolitiikkaan viittavaa. HS:n mukaan marokkolaiset ovat tekeytyneet syyrialaisiksi turvapaikanhakijoiksi ja he voivat vallan olla osa "laitonta muuttoliikettä". Laittomasti Suomeen muuttavista turvapaikanhakijoista ei ole ollut Suomen valtamediassa tapana suuremmin kirjoittaa. 
Lopuksi HS ja Pakkala tohtivat käyttää pikaisesti "terrorismi-kissaa" pöydällä toiveissaan pettyneisiin viitaten: ”Terroristijärjestöt etsivät juuri tällaisia tapauksia ja pyrkivät värväämään heitä”, Pakkala sanoo. 
Tämän selityksen mukaan Eurooppaan keplottelee marokkolaisia miehiä näyttelemällä suojaa tarvitsevaa, mutta kun petosta ei palkita hyvällä elintasolla, suututaan, ja silloin tulee paha terroristivärvääjä mukaan suuntaamaan tätä suuttumusta oikein terroritekoon.
Se, mistä Helsingin Sanomat ja Maria Pakkala kuuluvasti  vaikenevat, on "vain" veritekojen primus motor.
Terrorismi ei ole mitä tahansa terroria vaan islamilaisesta kulttuurista juurensa juontavaa maailmankäsityksen politisoitumista ja islamisoitumista, joka tuottaa jihadistista asennoitumista, puhetta ja käyttäytymistä. Sen toistaiseksi väkivaltaisin päätepiste on yllättäviin  joukkomurhiin tähtäävä terroriteko. Muslimikulttuurista nouseva jihadismi-terrorismi on jo monen vuosikymmenen asia Euroopassa. Vain järjestöt ovat osaksi vaihtuneet. Nyt ISIS määrää Euroopassa tapahtuvan jihadistisen terrorismin luonteen ja iskujen tahdin parhaansa mukaan. 
Jihadistiksi tai terroristiksi ei tulla aivan pettymällä "ranskanperuniin" Euroopassa. Tie jihadismiin on aina persoonallinen kehityskulku. Sen tärkein viitekehys on islam-perintö ja sitä tulkitsevat islamin opettajat, joista osa on kiihkomielisiä jihadisteja. Kulttuurilla ja opetuksella on jihadismissa tärkeämpi sija kuin sosiaalisilla ongelmilla. Sosiaaliset ongelmat korkeintaan altistavat ihmistä etsimään nopeita ja radikaaleja ratkaisuja tilanteisiinsa. 
Tiedämme Turun puukottajasta että 1) hän on saapunut islamilaisesta maasta "feikkiturvapaikanhakijana" (ja saanut ilmeisesti kielteisen turvapaikkapäätöksen) 2) hän on mitä todennäköisimmin muslimi 3) hän on mitä todennäköisimmin poliittisen islamin piirissä radikalisoitunut muslimi 4) ja hänen tekonsa noudattaa samaa kaavaa kuin useissa muissa yksittäisten jihadistien suorittamissa veitsi-iskuissa.
Näiden tietojen valossa on enemmän todennäköistä kuin epätodennäköistä, että keskellä Suomen Turkua näennäisestä turvallisuudentunteesta nauttivia naisia vastaan hyökkäsi muslimi, jihadisti ja terroristi.
Kaikkiaan kymmenen ihmistä - joukossa pasifistisen maailmankuvan omaava jehovantodistaja - sai tuta puukkoa. Ja tämä tapahtui maassa, jonka korkein johto ja korkeat poliisiviranomaiset ja kenttäjohtajat eivät ole olleet halukkaita puuttumaan turvapaikanhakijoiden elämään ja olemiseen edes sen vertaa, että kaikki kielteisen päätöksen saaneet ja paperittomat ulkomaalaiset suljettaisiin turvallisiin ja oikeasti vartioituihin keskuksiin.
J


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti