LOPPIAISRIEHA: PAKANOITA JA ASTROLOGEJA?!




Kiireisen työviikon jälkeen on viikonloppu ollut erityisen tervetullut, ja nyt sunnuntain viettoon liittyy myös joulun viimeinen henkäys, loppiainen. Radiodeistä kuuntelin kaksi luterilaisen kirkon juhlapuhetta. Molemmissa viitattiin itämaan tietäjiin. Ensimmäisessä saarnassa Kansanlähetyksen kiihkeäpuheinen nuori pappi veti tietäjistä ”tallin kautta” aasinsillan kristilliseen lähetystyöhön vakuuttamalla miten tietäjät levittivät omassa kansassaan tietoa ihmeellisen uuden kuninkaan syntymisestä. Toisessa saarnassa, tai oikeastaan loppiaispuheessa, Arto Pukari mietiskeli rauhallisemmin loppiaisaihetta. Kummassakin perättiin kristillisen auktoriteetin kunnioittamista. Kansanlähetyksen saarnamies keskittyi marttyyrikertomuksiin unohtaen kaikki kristittyjen aiheuttamat vainot toisuskoisia kohtaan, Pukari taas herätti kysymyksen ketä tulee kumartaa, kenen auktoriteetti pitää tietäjien lailla tunnustaa. Vastaus on Jeesus mutta tosiasiassa Jeesustakin enemmän itse institutionaalinen kristinusko sanan dogmaattisessa merkityksessä.

Lopuksi: loppiaisaihe on se ainoa kristillinen teema, joka nostaa esille tietäjien myötä tähdet ja astrologian, vaikka sana ”astrologia” kummassakin saarnassa kätkettiin.





ERI USKONNOISTA KRISTINUSKON YTIMEEN



Itämaan tietäjät voivat raamatunkertomuksen viitekehyksen sisällä olla vain toisuskoisia, siis pakanoita. Missään Raamatussa ei nimittäin viitata siihen, että ”viisaat” olisivat kuuluneet johonkin juutalaisyhteisöön. Tuskin ainakaan puhdasoppiset juutalaiset tuolloin astrologiaa edes harrastivat. Nämä tietäjät uskoivat Jumalaan ainakin osittain eri tavoin kuin juutalaiset opettivat, ja he lukivat sellaista filosofiaa ja harrastivat sitä tähtien tarkkailua, joka lasketaan nyt vääräksi filosofiaksi ja salatieteeksi. Minusta on ilahduttavaa miten tässä kohden Raamatussa kunnioitetaan  myös astrologiaa.



Maailmassa on vaikuttanut ja vaikuttaa parhaillaan valtava määrä epämääräistä taikauskoa ja pieniä uskontoja, ja huomattava määrä suuria uskontoja. Hindulaisuus, parsilaisuus, juutalaisuus, buddhalaisuus, konfutsealaisuus, islamilaisuus ja viimeisenä bahailaisuus peittävät kuin harsot maailmaa kerroksittain. Kristillisyys on osa muita uskontoja, koska uskontoja tarkastellessa kristinusko täyttää tavalliset ja perinteiset uskonnon tunnusmerkit. Näin myös kristillisyydellä on oma ihmisen harsonsa, jonka kautta sadat miljoonat joko pinnallisemmin tai syvällisemmin uskovaiset kristityt katsovat maailmaan sitä uskontonsa kautta tulkiten.



Kaikki, mikä erottaa eri uskonnot toisistaan, kuuluu uskonnon omiin erityispiirteisiin. Kun puhutaan äärimuslimeista, äärikristityistä tai äärihinduista, viitataan itse asiassa aina uskovaisiin, jotka pitävät erityisellä tavalla kiinni oman uskontonsa erityispiirteistä ja nostavat näiden piirteiden perusteella oman uskontonsa absoluuttiseksi totuudeksi ja ainoaksi tosiuskonnoksi. Tulkinnat maailmasta käyvät keskenään ristiriitaisiksi ja ajautuvat törmäyskurssille. Uskonnon erityispiirteistä kynsin hampain kiinni pitävät uskovat aiheuttavat maailman kaikki uskonvainot. Itämaan tietäjät eivät kai kuuluneet tällaiseen tyyppiin.



Ajattelen uskonnoista mielestäni loogisesti niin, että mikäli Jumala on olemassa ja jokin uskonto on absoluuttinen totuus, Jumala – kautta aikojen – tukee tätä yhtä totuutta eri uskonnoissa. Jos totuus olisi yhtä kuin kristinusko sen dogmaattisessa muodossa, joka on esitetty mm. Nikean uskontunnustuksessa, Jumala olisi herätellyt jo pitkään kaikkia kansoja erityisten profeettojen ja tietäjien kautta vastaanottamaan tämä. Näin ei ole kumminkaan käynyt. Ei ole todistetta siitäkään, että itämaan tietäjät olisivat saarnanneet uutta oppia kansojensa keskuudessa. Näin päädyn siihen, että mikäli on Jumala ja Hänestä lähtöisin olevaa uskontoa, kaikki mikä on erityistä – siis sattumanvaraista ja toisistaan jyrkästi eroavaa ja keskenään jyrkkiin ristiriitoihin ajautuvaa – sisältöä on ihmiskeksintöä ja uskonnon ytimeen nähden joko toissijaista tai jopa harhauttavaa, mutta kaikki kiistatta yhteinen on ensisijaisesti Jumalasta itsestään.



Jumalan kuuliaisia lapsia ovat mielestäni eri uskontojen parissa toisuskoisiin ystävällisesti ja kunnioittavasti suhtautuvat uskovat, jotka pitäytyvät keskenään siihen, mihin yhdessä uskotaan, ja sulkeistavat ihmeelliset dogmit mihin eri uskontojen kohdalla erityisesti saarnataan uskottavaksi. Ymmärrän itämaan tietäjien olleen tämänkaltaisia viisaita miehiä. Tärkeintä on seurata tähteä, elävää Jumalaa, ei idealisoituja oppeja Jumalasta.



Näkyvän maailman takana on Jumala, aineen tuolla puolen henki, ja Jumala rakastaa kärsivällisesti kaikkia tunnustavia ja tunnustuksia karttaviakin kristittyjä, fundamentalisteista liberaaleihin ja nimikristittyihin asti, ja johdattaa meitä vuorostaan rakastamaan kärsivällisesti toinen toisiamme uskontoon katsomatta, ja sietämään omaan elämäämme ja maailmankäsitykseemme ja toisten elämään kuuluvaa tietämättömyyttä. Tähti vakuuttaa, että henki on enemmän kuin ruumis, himot, materia ja sosiaalisten suhteiden hegemonia, ja että henki vetää ihmisen puoleensa henkisellä tasolla, kunnes kuolema toivon mukaan palauttaa yhteyden.






PUTKINÄKÖ JA ASTROLOGIA



Nykyään herätyskristillisissä piireissä tavataan tuomita kaikki astrologinen ajattelu. Kun tämä on lähtökohta, ei mikään astrologian todella laajasta kentästä jää hyväksyttäväksi. Ihmettelen usein miksi kuitenkin juuri loppiaisena puhutaan tähtien tarkkailijoista ja tähdistä ennustajista myönteiseen sävyyn. Jeesuksen syntymän aikana tapahtui planeettakonjuktio, jossa planeetat kohtasivat toisensa ja niiden maahan näkyvä valo kirkastui. Tätä tai jotain muuta tähtitaivaan ilmiötä tietäjät tarkkailivat.



Astrologiassa Eläinradan merkit, joissa tähdet – nykyään siis myös planeetat – jaetaan eri ominaisuuksiin tähden ja merkin luonteen ja tämän lisäksi vielä tähden kulmien luonteen mukaisella tavalla, tulkitsevat kohtaloita. Astrologiaa ei voida harrastaa kunnolla pinnallisella tavalla. Siis jos itämään ”tietäjät” olivat oikeita astrologeja, jotka pystyivät laatimaan ennustuksia astrologisten ilmiöiden pohjalta, he olivat samalla kokonaan nykyajan kristillisyydessä saatanalliseksi ”salaopiksi” tuomitun alan ammattimiehiä. Miksi heidät kutsuttiin Jeesuksen luokse? Kenties Jumala on antanut astrologian alun perin yhdeksi maailmaa rikastuttavaksi ja auttavaksi henkiseksi tieteeksi.


Kaikki astrologian nimellä esiintyvä ei ole loogista, järkevää eikä ehkä aina hyväksikään. Uskon astrologian olevan kutsumusala. Astrologia on ehkä kuin torni, jonka juurella on vartijat. Sitä voivat hyödyntää vain astrologeiksi kutsutut henkilöt. 


Kenties astrologi on henkinen ihminen, näkijä, jonka kykyä ei voi redusoida eli palauttaa osiin matemaattiseksi muodoksi, josta selviytyisi yhtä hyvin ja vielä paremmin tehokas tietokone. Loppiaisen tietäjämme olivat kaikki kutsuttuja astrologeja kukin oman uskontonsa parissa.


Loppiainen on kristikunnan juhlista kenties avartavin, ehkäpä kauas tähtien syliin ulottuva aika.




Johannes

(6.1.2013)

(Muok. 29.12.2013)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti