PELASTUS LÖYTYY RAAMATUSTA JA RISTISTÄ

Tiedän, että joidenkin on vaikea jatkaa lukemista otsikon jälkeen. Sehän on nykyaikaisesta maailmankansalaisen ja jokamiesfilosofian vinkkelistä katsottuna nöyryyttävä väite. Itselleni se on vielä enemmän päätä alas painava, koska olen pakotettu puolustamaan teosta, jota olen osannut  aikanaan sangen hyvin arkipäiväistää tyypillisessä liberaaliteologisessa eetoksessa. Tosin kukaan ihminen ei tässä paina päätäni eikä yksikään vieras käsi ole elämässäni niskanpäällä. Joskus ihminen vain juoksee juoksemistaan poispäin mutta kiertääkin lopulta ympyrän. Ihmisen sielullinen maailmankaikkeus on  äärellinen. Ihminen esimerkiksi kuvittelee fundamentalismin ja liberalismin toistensa äärettömiksi vastakohdiksi mutta havaitsee myöhemmin erehtyneensä. Uskonkuvaan maailmasta kuuluu aina monenlaista ainesta, vaikka ihminen itse, pyrkiessään tiukan järjen tai fanaattisen uskon johdonmukaisuuteen, haluaisi maailmansa rakentuvan vain tarkoin valikoiduista, hyvin hiotuista ja kiiltäviksi lakatuista palikoista.




UHRIN ALKUPERIÄ

Pelastuksen avainsana on "uhri". Avainsanan käsittäminen ei ole kuitenkaan yksinkertaista eikä siten ajatonta etteikö ymmärtämiseen vaikuttaisi elinpiiri ja aika. Kun valtaherroja lähestyttiin historian hämärän rajamailla, ei heidän eteensä käyty tyhjin kourin. Tarvittiin mielialaa suosiolliseksi suostuttelevia lahjoja. Sama perinne on jatkunut jossain muodossa myöhemminkin, ja osalle ilmiöstä on keksitty monessa maassa kantapäänkin kautta tuttu sana "korruptio". Joskus ammoin ihmiset olivat jopa niin yksinkertaisia, että he uskoivat jumalten, myöhemmin yhden Jumalan (monoteismin synnyttyä), haluavan ihmisiltä jonkinlaisia Jumalan oman ruokahalun herättäviä tapaamis- ja hyvittelylahjoja, ja monesti juuri eläinkunnan jäsenistä, vaikka leipäkin oli hyväksyttyä (vrt. 2. Moos. 23:14-18; 3. Moos. 21:8, 17;1. Sam. 10:3, 8). Jerusalemin temppelissä oli ns. kuninkaiden ajoista lähtien (tätä ennen hallitsivat tuomarit) käytössä aamu- ja iltauhri. Toimituksissa oli mukana myös poltto- ja teurasuhraus. Suoritettaessa eläinuhreja maaailman eri uskonnoissa on verellä ja sen valuttamisella ollut usein oma tärkeä merkityksensä. Niin myös varhaisessa juutalaisuudessa uskottiin, että verellä on synti- ja vikauhreja ajatellen tärkeä sovittava merkitys, ja että sielu sijaitsee veressä (3. Moos. 17:11; vrt. Hebr. 9:22). 


Uhreja on ollut erilaisia, uhrieläimiä myös Lehtimajajuhlan aikana uhrattiin valtavasti viattomia eläimiä.  Myöhemmässä juutalaisuudessa, aina omaan aikaamme asti, on pärjätty eläin- ja veriuhreitta. Nykyaikana aineellinen uhraaminen on supistunut käytännössä pääasiassa "kolehtien" ja "kymmenysten" keräämiseksi. Ihminen luovuttaa Jumalan tarvetta symbolisoivalle kirkon työtoiminnalle pienen osan rahoistaan, kuten hän muinoin luovutti papeille osan laumastaan. Skeptikko ja ateisti voisivat nyt kysyä: "Syökö Jumala lihaa ja verta vai oikein kolikoita ja seteleitä?"



UHRI VAI OIKEA ETIIKKA?


Juutalaisessa uskonnossa esiintyi jo varhain Jumalalta innoituksensa saaneita henkisiä johtajia ja opettajia - eli profeettoja -  joiden mielestä Jumala ei syö ihmisten uhraamaa lihaa eikä juo niiden verta (saati aterioi rahaa). Jumalan on entuudestaan kaikki, maa eläimineenkin. Ennemmin Jumala mielistyy kiitosten ja pitävien lupausten uhraamiseen.  (Ps. 50:3-23). Useiden profeettojen mielestä aineelliset uhrit eivät  ole yhtä tärkeitä kuin oikeudenmukainen mieli ja oikeat teot. (Aam. 5:21-27; Jes. 1:10-18, 20, 23; Miika 6:6-8; Jer. 6:20, 7:5-6, 14:12). Vanhaa Testamenttia tarkemmin lukiessa näyttää lopulta siltä, että joidenkin mielestä uhrit ovat kokonaan tarpeettomia mutta toisten mukaan niillä oli merkitys osana Jumalan tahdon mukaista elämää. Emme saa Vanhasta Testamentista eteemme kokonaista ja sellaisenaan valmista ja yhtenäistä "pelastusohjelmaa". Se taas voidaan varmasti sanoa, ettei profeettojen ajattelutapaan   kuulunut, että jokin papillinen instituutio voisi toimia automaattisena - ja uhraamiseen sitouttaen - ihmisen pyhittäjänä ja pelastajana. Nämä käsitykset kuuluvat korkeintaan laki- ja rituaalikeskeisten pappien ja heidän avustajiensa ajatusmaailmaan.


Siirryttäessä juutalaisesta uskonnosta ja profeettojen ajasta kristinuskon aamuhämärään papillinen uhriajattelu ja profeetallinen eetos oikeasta elämästä muodostavat synteesin sekä kristillisessä opissa että Jeesuksessa itsessään.



SEKÄ KRISTILLINEN UHRI ETTÄ OIKEA KRISTILLINEN ETIIKKA


"Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valkeuden; jotka asuvat kuoleman varjon maassa, niille loistaa valkeus ... Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas." (Jes. 9:1-5).


Tämän profetian katsotaan kristityssä maailmassa viittaavan Jeesus Nasaretilaiseen, uuteen ihmiskunnan Herraan, Kristukseen, jossa ihminen ja Jumala yhdistyvät. Useimmat itseään kristityiksi nimittävät henkilöt kunnioittavat Jeesusta sekä profeettojen eetoksen omaavana "Ihmeellisenä  neuvonantajana" että "väkevänä Jumalana", jossa itse jumaluus astuu alas maailmaan ainoassa pojassaan.


Nämä kaksi - jo Vanhassa Testamentissa ääriviivojaan etsivää - elementtiä jatkavat uudestaan profiloituneina olemassaoloaan myös kristillisessä opetuksessa. Kristilliseen uskoon kuuluu niin väkevä sanoma rakkaudesta ja oikeudenmukaisuudesta ihmisten välillä kuin sanoma täydellisestä uhrista, jossa Isä Jumala itse antaa Jeesuksessaan itsensä uhriksi koko maailman, menneiden sukupolvien, tuon ajan ihmisten ja kaikkien tulevien sukupolvien puolesta.


Jumala ei tullut ihmiseksi ulkonaisesti loistokkaalla tavalla. Jeesus syntyi köyhään perheeseen, kasvoi käsityöläiseksi ja näytti tavalliselta kansanmieheltä.  On todennäköistä, että hänen isättömyyttään joskus pilkattiin.  Kaikenlaisia juoruja ja pahoja puheita liikkui todennäköisesti jo hänen elinaikanaan. Jeesus oli kai myös yhtä altis sairastumaan tai saamaan työssään vammoja kuin kuka tahansa muu mies. Eihän hän olisi ollut muuten ihminen.  Pääsiäisen tapahtumien aikana kärsivä Jeesus oli kaikkein heikoimmillaan. Jopa opetuslapset hylkäsivät epäonnistuneelta vahvasti vaikuttavan johtajansa. Tässä näennäisessä heikkoudessa ja ruumiin inhimillisessä hauraudessa toimi Väkevä Jumala maailmassa, tosin "syrjäkolkalla", jos tuon ajan roomalaisilta kysyttäisiin.


"Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut." (Jes. 53:2-5).



KERTOMUS RISTISTÄ ON SAMALLA  SELITTÄMÄTÖN


Pääsiäinen, kärsimyskukkula Golgata ja risti saapuivat keskellemme jäädäkseen. Kaikki myöhempi kristillinen opetus lähtee Raamatussa juoksemaan eetoksen ja uhrin kiintopisteestä käsin. Samalla elämän, uskon, tekojen ja uhrin mielekkyys on selkiytynyt. Enää ei kukaan  usko uhreista nauttivaan, käristetylle lihalle persoon Jumalaan. Jumalan on koko maailma kasveineen, eläimineen ja ihmisineen. Hänelle ei voi aineellisella tasolla antaa mitään sellaista, minkä hän jo varmasti omistaa luonnon herrana eikä häntä voi "höynäyttää" uhrilahjoin ikään kuin ahnetta egyptiläistä valtaherraa, joka sopivan lahjan saatuaan innoissaan unohtaa ovelan alamaisen suorittamat koiruudet. Jumala uhrasi sen minkä on suurinta - itsensä.  Jeesuksessa Jumala suoritti kaikki muut uhraamiset päättävän lopullisen uhrin, koska "Väkevä Jumala" Jeesuksessa oli niin itse, omasta halustaan, päättänyt tehdä. Samalla Jumala sitoi yhteen sen mielekkyyden ja totuuden, mikä liittyi tavalla tai toisella uhreihin, ja profeettojen eetokseen sisältyvän viisauden.


Toisaalta en tiedä millä tavoin uhri pitäisi tarkemmin järkiperustein analysoida, että se  näyttäisi nykyajan ihmisestä rationaalisella tasolla kiistatta kiinnostavalta tai yleensä uskottavalta uskonnollisen vakaumuksen elementiltä. Uskottavuuskriisi oli toisaalta läsnä jo apostoli Paavalin aikana. Antiikin pakanallisessa kulttuurissa harjoitettiin uhraamista siinä missä Jerusalemin temppelissä ennen uutta roomalaisvalloitusta ja temppelin hävitystä, mutta jo sen ajan älymystö oli filosofisesti ja tieteellisesti suuntautunutta väkeä. Paavali ei kaikista ansioistaan huolimatta onnistunut luomaan älyllisesti loistokasta oppia sovituksesta. Hän päätyi toteamaan, että Jumalan mielestä filosofien ja muiden tuon ajan oppineiden viisaus on pelastumista ajatellen hullutusta, ja että Jumalan ristin viisaus taas järjettömyys kadotukseen matkaaville mutta itseään hyvin viisaina pitäville ihmisille (1. Kor. 1:18, 20, 21, 23, 3:19).


Ristin sovituksen merkityksen kertominen kylmän järjen alueella on ainakin yhtä haastavaa kuin yrittää selvittää kauneuden, hyvyyden, totuuden tai äärettömyyden ominaisimpia piirteitä. Jotkut asiat maailmassa avautuvat hyvin rationaaliselle järjelle, toiset eivät. Järki toimii loistavasti mukavuusalueellaan  logiikassa, matematiikassa ja yleensä luonnontieteissä, mutta uskonto ja taide ovat sisimmältä puoleltaan eri maata. Emme kumminkaan luovu runoudesta, musiikista, maalaustaiteesta tai veistoksien tekemisestä vain siksi, ettemme osaa avata taiteen keskeisiä ilmiöitä ja omia sisäisiä esteettisiä kokemuksia loistavasti jonkin käsitteellisen ja johdonmukaisen kaavan avulla toisille ihmisille. Samoin on uskonnon laita. Uskoa ja sen kohdetta emme voi "formuloida" kaavoiksi, mutta pidämme kristinuskon kahdesta, toisiinsa sointuvasta elementistä itse kiinni, jos ne vain yhdessä herättävät meissä ilmeistä anteeksi saamisen kokemusta, toivoa, rauhaa, uskoa ja luottamusta nykyhetkeen ja tulevaisuuteen.



ARMO "VARASTAMISESTA" ARMON PYYTÄMISEEN JA VASTAANOTTAMISEEN


Suomessa on nykyään, ja niin etenkin vapaamielisemmän luterilaisuuden parissa, tapana perätä ymmärrystä lähes kaikelle aikaisempina aikoina synneiksi ja perverssioiksikin lasketuille tavoille tai teoille. Puhutaan Jumalan armosta, - rakkaudesta ja ihmisten välisestä tasa-arvosta, millä koetetaan laillistaa lähes asia kuin asia. Hän, joka asettuu tässä valtavirtaan nähden poikkiteloin, saa kuulla olevansa joko liian vaativa persoona tai ainakin vanhoihin raameihin kiinni jäänyt fundamentalisti tai konservatiivi. Häntä voidaan syyttää jopa vihapuheita viljeleväksi, ihmisten välistä tasa-arvoa vastustavaksi pahaksi ihmiseksi, kenties  vallan rikolliseksi. 


Ei armo ole mielestäni heikkouden, väärien asioiden, syntien tai kieroutumien rajatonta hyväksymistä. Armo on sitä, että vaikka ihminen ei voisi mitään itselleen eikä voisi muuttaa ratkaisevalla tavalla käyttäytymistään, hän saa Jumalalta armahduksen tunnustaessaan tekojensa syntisyyden ja pyytäessään Jumalalta armahdusta Jeesuksen ristiin vedoten. Kristillistä armahdusta ei ole piispan auliisti jakama siunaus synnintekijöiden ylle. Piispa tai jokin toinen kirkon työntekijä, tai vain yksittäinen seurakuntalainen, ainoastaan puhuvat omasta puolestaan ja "pelaavat" samalla ikioman maailmankuvansa pussiin. Kristityn ihmisen tie on kohdata niin oma poistamaton syntisyys kuin Jumalan armo. Armoa ei osoiteta meille synnin tunnustuksetta eikä syntien mielessä vellominen ole mielekästä tai edes tervettä ilman syntejä sovittavaa armoa. 


Ristin uhri ei aseta ihmistä helpon eikä yksinkertaisen tien eteen. Joskus voi ihmisestä tuntua psykologisesti helpommalta joko vain hyväksyä kaikki pahuus itsessään tai väittää pahaksi katsottavan olevan itseasiassa hyvää kuin hyväksyä suurta kärsivällisyyttä vaativa elämänasenne: joudumme syntisinä olentoina kohtaamaan joka päivä oman syntisyytemme. 


Uhrin arvon ymmärrän omalla kohdallani niin, että Jumala korvaa kaiken minussa kiistatta asuvan vajavaisuuden - uskon ja tahdon heikkouden ja puutteellisuuden, suuren ja pienen pahuuden ja kaikki kiistatta väärät tekoni ja kaikki huonot valinnat olla tekemättä joskus oikein - Jeesuksen täydellisyydellä, joka Jumalan tahdon päätöksellä adoptoitiin ristillä minuun ja elämääni jo kauan ennen kuin synnyin. Kaikki itselleni oikeudenmukaisella tavalla kuuluva väistämätön rangaistus päätettiin Jumalan tekona sovittaa ristillä. Olen vapaa elämään päivittäin omatunto puhdistuen siinä missä olen langetettu epäonnistumisiin.



30.3.2018

Heikki P.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti