Ahnehtimaton
pärjää kaikkialla, kaikissa tilanteissa aina paremmin kuin ahne
(ahmatti), mutta paradoksaalista on, ettei ahnehtimattomuutta
ahnehdita. Vain ahne kärsii liikalihavuudesta, juoppoudesta,
elintaso- ja päihdesairauksista, työnarkomaniasta, syrjähyppyjen
ja rikottujen ihmissuhteiden tuomasta ahdistuksesta ja
syyllisyydestä, ylivelkaantumisesta ja petosten ja omaisuusrikosten
aiheuttamasta häpeästä tai vankeudesta. On haluttu yli kohtuuden
tai tarpeen ruokaa, alkoholia, huumaavia lääkkeitä, urakehitystä,
rahaa, seksiä ja valloitettuja sydämiä. Ahneen vastakohta on viisas. Viisas hyväksyy ensiksi sen, ettei mielihyvän hakeminen jatkuvasti toiston ja kokemuksien voimistamisen kautta ole hänelle mahdollista ilman orjuutussuhdetta.
AHNEUDEN AIKAKAUTEEN
Jo kulttuurin
perustekijöihin sisältyy tendenssi olla jonkin sortin ahmatti ja elää ahneella tavalla. Perhekoko on muuttunut eivätkä lapset opi jakamaan
niukkuutta; totutaan vain ottamaan vastaan kaikki, mikä merkitsee
käytännössä enemmän tai vähemmän elintasosta riippuen. Nuoriso
ja nuoret perheet haluavat säilyttää etuoikeutetun asemansa johon
ovat tottuneet. Lasten ja parisuhteen velvollisuuksien ei anneta
tulla oman ahneuden tielle. Sodan jälkeen
syntynyt sukupolvi on yleensä käynyt sitä ahneemmaksi mitä
enemmän on vuosituhannen vaihdetta lähestytty. Ahnetta nuorisoa
täydentää ahnas keski-ikäisten joukko. Lopulta ahneus kohdistuu koko planeettaamme, kun luonnonvaroja riistetään ja ilmaa ja maaperää saastutetaan. Samalla kuitenkin onnellisuus on katoamassa,
masennus kasvaa ja mielialalääkkeiden käyttö lisääntyy.
Pahoinvointi kasvaa kun liian monta yhdessä haluaa itselle kerralla
liikaa.
Ahneen
käyttäytymisen dynamiikka on pohjimmiltaan yksinkertaista kuin alkueläimellä.
Ihminen etsii iloa tai helpotusta tarpeen tyydyttymisen kokemuksesta
mielessään pyrkien joka kerta tai useimmiten saamaan joko yhtä
hyvän tai paremman tunteen kuin edellisellä kerralla. Jos perhe tai
yhteiskunta ei rajoita yksilön tarvetyydytyskäyttäytymistä eikä
pakota jakamiseen, syntyy tarvetyydytysloukkuja, jotka näyttäytyvät
elämän eri vaiheissa erilaisina riippuvuuksina, ts. ahneuksina.
Ahneudet orjuuttavat tahtoa. Ahne ihmisluonto tekee vaikeaksi voittaa mikä
luo syyllisyyttä, lisää pahoinvointia ja tarvetta etsiä ahneesta
toistosta tyydytystä.
Ahneuden
erottaminen esille normaaleista tavoista on jo ongelmallista. Ahmattimaisuuteen totutaan tai kulttuurissa
arvostetaan ahnetta käyttäytymistä eri tavoin. Syöppöä ja
juoppoa joskus moititaan, kun taas työnarkomaania ja pörssiyhtiön ahnetta
toimitusjohtajaa usein kiitetään hyvästä työstä, vaikka työtä
itseään on ajateltu vähän mutta tarvetyydytystä paljon.
ITSEAIHEUTETTU HÄIRIÖ
Ahneus
tai ahneuden tuottama huono tapa ei ole toisaalta vain ympäristön tuotos tai voittamaton puoli psyykkistä sairautta tai persoonallisuushäiriötä vaan myös ihmisen itsensä
luoma neuroottinen käyttäytymismalli, mutta sairauteen vetoaminen on
ahneelle luonnollista siinä tilanteessa, missä ahneutta ei voida
enää naamioida esim. terveeksi itsensä toteuttamiseksi. Sairauden status suuntaa huomion pois ihmisen
tahdosta ja hänen todellisista valinnanmahdollisuuksistaan.
Sairaushan ei ole käyttäytymisongelma itsessään, vaikka edellinen
laukaisisi jälkimmäisen. Voin esim. ruveta ahneuksissani juomaan liikaa ja saatan näin altistaa itseni varsinaisille sairauksille kuten alkoholismille. Joskus ahnehtiminen voi liittyä kuoleman pelkoon. Elämän päättymistä ei voida mitenkään oikeasti kompensoida päättymättömällä mielihyvän tavoittelulla. Se ratkaisu on tuomittu epäonnistumaan.
Uskon ahneuden voivan kietoutua erilaisiin tarpeisiin, jotka eivät ole huonoja sen takia, että niitä ruvetaan ahnehtimaan. Ahmatti -
ahneuden aktiivi harjoittaja - on neuroottinen
käyttäytymistottumuksensa, ei sen herättäjänä olevien tarpeiden
takia. Tämän vuoksi ei ole syytä vain kritisoida tarpeita ja koettaa luetella ja sitten eliminoida maailmasta vääriä tarpeita tai näennäistarpeita (keinotekoisesti
luotuja tarpeita) oikeiden viereltä. Tarve saa olla fyysinen tai
vain kulttuuri- tai alakulttuuriyhteydessään luotu. Minkä tahansa
haluamisen kohteeksi nousevan tarpeen tyydyttämisen pitäisi vain
olla mekaniikaltaan ns. ahnehtimatonta.
VIISAS MALTILLINEN
Maltillisuuden ystävällä on usein terveyttä, arvostusta, luottamusta, kestäviä ihmissuhteita ja luottokelpoisuutta. Työttömänäkin hänellä on vakaan elämän myötä kasvanutta tasapainoa selviytyä paremmin elämän kriisitilanteista. Mikä voisi olla maltillisuuden salaisuus?
Maltillisessa henkilössä on varmaankin roima annos Aristoteleen filosofian "keskitien" viisautta. Viisas ei järjestelmällisesti maksimoi
tarvetyydytystä vaan tyytyy tilanteesta riippuen vähäisempäänkin tarvetyydytykseen. Näin hän jo ennakolta suojautuu riippuvuuksien kehän pyörittäjältä: tavalta kompensoida vähentynyt tyydytys lisäämällä tarvetyydytyksen määrää aina kohtuuttomuuteen asti.
Mutta eikö viisaskin toimisi toisin, jos hän vain rakastaisi tarpeeksi elämää ja omistaisi voimakkaat vietit ja vaistot? Elämänviisauteen kuuluva maltillisuus ei kuitenkaan synny vaistojen heikkoudesta vaan pikemmin niiden voimakkuudesta. Ihminen ei voi olla maltillinen ainakaan eettisessä mielessä tuntematta samalla kiusausta malttamattomuuteen. Maltillinen ihminen vain osaa viisaasti odottaa hetkeään. Ja jo syntyneet orjuussuhteensa hän
lakkauttaa totuttautumalla paradoksaalisesti saamaan kerta kerralta vähemmän kunnes
toiminta on kohtuullista eikä vahingoita häntä itseään tai
muita.
Viisas sopeutuu lopulta hyvin käsitykseen elämästä
rajallisena tarvetyydytysympäristönä. Sen enempää nautintoaineet kuin ihmiset tai luonto eläimineen ja kasveineen eivät kuulu luonnostaan hänelle rajoittamattomana ympäristönä. Jo Ramatun kertomukseen Paratiisista kuuluu opetus tästä. Oli puita, joiden hedelmiä sai syödä, ja puu, josta tuli pidättäytyä. Luomiskertomuksen ensimmäinen ihmispari ei selviytynyt kiusauksesta. Tästä eteenpäin jokainen sukupolvi on tavalla tai toisella joutunut rajojen ja valintojen eteen, ja tuloksena on ylikulutusta, tuskaa ja kärsimyksiä.
21.4.2019
21.4.2019
Heikki P.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti