”Ei
paha ole kenkään ihminen vaan toinen on heikompi toista”,
kiteyttää Eino Leino runossa Hymyilevä Apollo (Aurinkolaulu)
vuosisadan vaihteessa, jolloin elettiin valistusaatteiden,
työväenaatteen ja kehitykseen luottavan dialektisen materialismin
innoittamassa kulttuuri-ilmapiirissä.
Tälle vuosisadalle leimallisia ovat liberalismi,
individualismi ja postmoderni filosofia olemassaolon
atomistisuudesta. Maailmassa esiintyy luonnon saastuttamista,
väkivaltaa, epätasa-arvoista käyttäytymistä, sortamista,
kiusaamista ja sadismia. Onko Leinon humaani ja kehitykseen luottava
ihmiskäsitys ajanmukainen? Voidaanko maailmaan suhtautua vieläkin
humanistisesti yleensä vai tulisiko puhua enemmän ilkeydestä,
pahuudesta ja tietoisesta sivistymättömyydestä?
Klassillisen
länsimaisen ihmiskäsityksen mukaan ihanteellinen ihminen on vapaa,
sivistynyt, itsensä hillitsevä, oikeudenmukainen, viisas ja itsensä
kehittämiseen jatkuvasti pyrkivä ”homo humanus”. Ihanne ei
liene itsessään väärä, mutta ainakin postmodernissa maailmassa
tämä ihmiskäsitys on käytännöllisesti ajatellen epätosi
käsitys ihmisestä. Sen enempää pahuuden kohteet kuin pahuutta
tuottavat eivät ole yleensä tällaisia ihmisiä. Puutetta voidaan
kutsua teoreettisessa mielessä myös heikkoudeksi. Sen sijaan
kärsivän kannalta ajateltuna olisi irvokasta pitää tuskan
tuottajaa heikompana ja kenties säälittävämpänä ihmisenä kuin
kärsijää. Yliopiston professori, seurakunnan kirkkoherra, johtava
lääkäri tai minkä tahansa työpaikan työnjohtaja voi olla
tosiasiassa ihmisenä kehittymätön mutta ei mitenkään heikko.
Sortaja ei tunne lainkaan empatiaa heikkoja kohtaan, päinvastoin,
hän etsii tavalla tai toisella juuri heikoimpia uhreja. Tämä voi
auttaa ymmärtämään enemmän pahuuden tuntomerkkejä. Paha ihminen
ei ole säälittävä neurootikko ja kelvottoman elinympäristönsä
voimaton uhri vaan käytännössä vapaa toimija, joka on syystä tai
toisesta valinnut tien pahuutta päin tai ei ole vähintään sitä
riittävästi vastustanut.
MITÄ PAHA ON?
Kirjailija
Eila Pennanen on tarkkasilmäinen havainnoitsija pahuuden
kohdalla. Lapsi oppii ensin kiusaamaan kotonaan tai kaveripiirissä,
sitten hän vie taipumuksensa mukanaan kouluun ja kehittyy
taidoissaan. Hän on taitava henkisen ja fyysisen väkivallan
toteuttaja. Sama tapa voi jatkua myöhemminkin. Voidaan tehdä pahaa
työ- tai virka-aseman pohjalta. Motiiviksi pahan tekemiselle
riittää, että se antaa tyydytystä ja se on kierolla tavalla
hauskaa. Näin siellä missä tavataan jollain tavoin
puolustuskyvyttömiä ihmisiä, on toisia, jotka tekevät heille
pahaa. Usein kumminkin pahaa ymmärretään enemmän kuin uhria, joka
voidaan syyllistää. (Pennanen 1989, 110).
Paha ei todennäköisesti
ole heikkoutta, mutta se heikentää yhteiskunnassa ihmisen henkistä hyvinvointia tai fyysistä koskemattomuutta ja vielä omaisuuden koskemattomuutta.
Paha loukkaa ihmisen korkeampia tunteitakin. Kun tunteita liikuttavat
arvot, on ymmärrettävää, että paha on viime kädessä
universaali loukkaus arvoa kohtaan, ja tämän yleistettävyyden
takia paha voi olla myös etiikan tutkimuskohteena.
Huonous,
ilkeys, pirullisuus, pahuus, sadistisuus ja demonisuus kuvaavat
kaikki jotain asemaa pahuuden akselilla. Akseli on käytännön
kautta todeksi osoitettuna totta maailmassa. Vähäisimmillään
puhutaan vinoilusta, sorsimisesta ja tuuppimisesta, hieman edempänä
työpaikkakiusaamisesta ja muusta alistajan asemaan perustuvasta
vähättelevästä, alentavasta, halveksuvasta, syrjivästä tai
leimaavasta käyttäytymisestä, ja edettäessä pidemmälle
törmätään valheisiin, petoksiin, väkivallantekoihin ja lopulta
sadistisiin kidutuksiin, murhiin, joukkomurhiin ja kansanmurhiin.
Kärsijöinä on usein lapsia, naisia, vanhuksia ja kielelliseen,
sukupuoliseen tai rodulliseen vähemmistöön kuuluvia henkilöitä.
Maailmassa sadat miljoonat ihmiset todistavat joka vuosi jonkin
pahuuden akselin pistettä kärsijöinä, mutta miten pitäisi
suhtautua toiseen osapuoleen?
Ihminen,
joka tekee pahaa, saa huonon omantunnon ja sitten hyvittää tekonsa, on vielä
käsitettävissä luonteeltaan heikoksi. Hän ei yleensä tee paljon
pahaa tai tekee usein mutta saa aikaan vain pieniä uhkia kerrallaan.
Työpaikkakiusaamisessa, koulukiusaamisessa, simputuksessa ja itselle
mielihyvää tuottavassa, pahantahtoisessa juoruilussa kohteeksi
etsitään juuri määrättyjä tyyppejä, ja samalla huolehditaan
siitä, että käyttäydytään kahdella eri tavalla. Kiusattava ja
kiusaajan ystävä, tuttava tai esimies näkevät tahoillaan aivan
kuin eri ihmisen.
Pahuus on ajattelutyypiltään usein erittäin
laskelmoivaa ja sen harjoittaja on käyttäytymiseltään
kaksijakoinen. Pahuuden kontekstiin kuuluu myös motiivi, joka on
erilainen pimeän akselin eri pisteissä.
Sadistinen
paha ihminen saa nautintoa syrjimisestä, alentamisesta ja
haavoittamisesta. Hän ei tunne itseään ratkaisevalla tavalla muita
heikommaksi tai sairaammaksi. Hän kokee voivansa hyvin, tuntee
itsevarmuutta ja riittävästi voimakkuutta hyökätäkseen tavalla
tai toisella haavoittuvaisen niskaan. Sadistisuus ja kostonhenkisyys
ovat eri asioita. Kostoon liittyy henkilökohtainen loukkaus.
Sadistikin voi kostaa – usein kosto on aina varma asia – mutta
hän on sadistinen myös syyttömälle. On mahdollista, että
erityisesti meidän vuosisatamme suosii sadistisen pahuuden
kehittymistä. Hyvät tavat ovat kärsineet inflaation. Elokuvien ja
jännitysromaanien sankarit ovat yhdistelmä tylyyttä, kopeutta,
laskelmoivuutta, ahneutta, ristiriitaista lempeyttä ja intohimoa. Ei
hätkähdetä juuri mistään ja saatetaan tehdä lähes mitä
tahansa silmää räpäyttämättä. Asenteen ääripäässä
häämöttää psykopatia, joka on ollut teemana useassa elokuvassa.
Hyötykeskeinen
paha ihminen ei saa nautintoa itse vahingonteosta vaan hakee rahaa,
tavaroita, palveluksia, korkeata poliittista tai tunnustettua uskonnollista asemaa tai seksuaalista tyydytystä. Hän voi
tuntea myös tekemiseen liittyvää jännitystä, mutta hänellä ei
ole halua kiusata jotain tiettyä henkilöä. Tästä huolimatta
tekijä tuottaa uhrille pahaa. Tämäkään tyyppi ei ole
välittömästi heikko. Hän ei sorru kiusaukseen kuten esim. kleptomaniaa
sairastava voi tehdä vaan on omaksunut ihmiskunnan alkeellisen ja
ikivanhan tavan kerätä hyödykkeitä petoksella, vilpillä ja
voimalla. Postmoderni yhteiskunta tukee myös tällaisen, opitun
käyttäytymismallin leviämistä. Yhteisöllisyyttä,
solidaarisuutta ja rehellisyyttä ei korosteta samalla tavoin kuin
vielä 2. maailmansodan jälkeen Euroopan keskittäessä voimansa
jälleenrakentamiseen. Samalla aitoa yhteisöllisyyttä tähdentävät
aatteet ovat rapautuneet ja utopistiset, materialistiset ja hedonistiset
käsitykset vahvistuneet. Katsotaan, että on fiksua venyttää
mahdollisimman pitkälle oikean ja väärän ”hämärän
rajamaata”.
Ymmärtämättään
paha ihminen toistaa ympäristöstään omaksumiaan tapoja ja normeja
pohtimatta sen syvemmin toimintaansa liittyviä arvoja. Hän voi
esim. saastuttaa luontoa, tuhlata luonnonvaroja tai heikentää
muiden lajien elinolosuhteita. Hänkään ei ole sen heikompi kuin
ympäristötietoinen ihminen, mutta hänellä ei ole riittänyt aikaa
ja kiinnostusta sivistää itseään pohtimalla ihmisen toiminnan
vaikutuksia maailmassa. Vastuuta tästä ei ole oikein vierittää
missään ratkaisevassa merkityksessä kasvattajien tai koulun
harteille. Kehitys pohjautuu omiin valintoihin.
PAHAN TURMELEMINEN
Yhä useampien mielestä
1700- luvun yltiöoptimismin ja 1800- luvun kehitysoptimismin jälkeen
tarvittaisiin uutta kriittisyyttä huomioida ja asemoida paha
sellaisenaan, sitä pehmentämättä, peittelemättä tai pois
selittämättä. Paha on ”turmeltava” riisumalla se kaikista
siihen tarttuneista hyveen verhoista. Tässä toiminnassa
edellytetään vapaan yhteiskunnan käsitteen selkeyttämistä siten,
että vapaus palvelisi pahuuden kohteina olevien ihmisten, asioiden,
luonnon ja eläinten hyvinvoinnin vahvistumista.
Pahan demoralisoimisessa
hyödyttäisiin esim. seuraavista käytännön toimista: uhrin aseman
vahvistaminen oikeusinstituutiossa, yksilön vastuutietoisuuden
kehittäminen kodeissa, päiväkodeissa ja kouluissa, poliisin
resurssien kasvattaminen, turvakotitoiminnan kehittäminen,
vankeinhoidon tehostaminen, kansainvälinen yhteistyö YK:n
ihmisoikeusjulistuksen toteutumisen seuraamiseksi kussakin EU:n
jäsenmaassa.
Samalla kun luodaan
hyvälle kasvualaa ja kitketään pahan kasvua, olisi ristiriitaista
edistää pahuutta ihannoivaa viihdettä tai uskontojen ja politiikan fanaattisuutta. Väkivaltaviihde on mielestäni lähes suora jatkumo
antiikin Rooman gladiaattorinäytöksistä. Ne eivät aikanaan
millään tavoin rakentaneet valtiota ja niistä luopumisen jälkeen
kukaan ajatteleva ihminen ei kokenut, että edes jotain
taiteellisesti merkittävää olisi näytöksistä luopumisen myötä
menetetty. Länsimainen yhteiskunta on valmis tinkimään yksilön
oikeuksista taistelussa terrorismia vastaan. Samalla tavoin
voitaisiin suhtautua lujasti pahuutta vahvistaviin virtauksiin
viihdeteollisuudessa tai uskonnon kaapuun pukeutuneessa pahuuden vaikuttamisessa.
Lopulta niin terrorismissa kuin työpaikka- ja
koulukiusaamisessa on kysymys samasta pahuuden substanssista
yhteisellä pahuuden kehitysakselilla. Länsimainen vapaus ei ole
kaikkine muotoineen arvo itsessään vaan ideaali tavoite, jota
toteutetaan suhteessa kuhunkin kehitystasoon.
Vain
sellainen yhteiskunta, joka kontrolloi ja vähentää nykyistä
paljon lujemmalla otteella elokuvien ja tietokonepelien sisältämää
väkivaltaa ja raaistavaa pornografiaa, ja joka tämän ohella
ponnistelee vielä pontevammin kitkeäkseen keskuudestaan pedofiliaa,
koulu- ja työpaikkakiusaamista, simputusta ja kaikkea poliittista ja uskonnollista vääryyttä on ilmeisesti käsittänyt eettisesti oikein tehtävänsä
pitää huolta jäsenistään ja elinpiiristään.
Pennanen, Eila 1989, Moraali,
ihmisen saattolainen, teoksessa: Tarmio, Hannu ”Ajan lyhyt moraali”
(ss. 105–112), Jyväskylä: Gummerus.
Heikki P.
9.3.2018
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti