keskiviikko 20. kesäkuuta 2012

Luostariuskovaisuudesta arkikristillisyyteen


"Pylväspyhimys". Foto: Internet




Ajallemme on luonteenomaista kahtiajako ns. tavallisen ja ns. tosiuskovaisten elämän välillä. "Normaalit ihmiset" sisäistävät kouluopetuksesta tieteen popularisoituja tutkimustuloksia, seurustelevat keskenään vapaita seksisuhteita harrastaen, pitävät hauskaa enemmän tai vähemmän "kosteissa merkeissä", käyvät kesätapahtumissa kuuntelemassa rockia tai tangoa, viljelevät rentoa, joskus ronskia ja välillä aivan roskaväen kieltä, ja ovat työ- ja harrastuskeskeisiä puuhamiehiä. "Normaaleilla ihmisillä" on avoimesti hetero- tai homosuhteita.


"Tosiuskovaiset" hylkäävät tieteen ja kouluopetuksen tulokset, jos nämä ovat joidenkin raamatunjakeiden vastaisia, sinnittelevät vaivoin seksuaalisten yllykkeidensä kanssa. Heillä on oma musiikkikulttuuri. Nämä ihmiset ovat kuin aikamme puritaaneja tai protestanttisia "luostariveljiä ja -sisaria". Heidän mielestään Raamattu on auktoriteetti jokaiselle asialle, mutta he eivät välttämättä lue laajasti Raamattua. He voivat myös salassa elää jyrkästikin eri tavalla kuin toisille tiestään opettavat.


Uuteen "luostarikristillisyyteen" kuuluu tärkeänä maneerina iskulauseiden toisto. Määrätyt sanankohdat kertaantuvat. Näitä ns. kaanaan kielen kielikukkasia tavataan peltomäärin.  Yhteistä on se, että  toistetaan  yhteisössä liikkuva puhemaneeri ilman, että se pyritään merkityksellisesti ymmärtämään selvästi syvemmällä tasolla. Osaksi kielikukkasten kautta yhteisön jäsenet tunnustautuvat "luostarinsa" kannattajiksi ja ottavat vastaan jäseneksi samoja maneereja esittävän henkilön. Muurien ulkopuolelta tulvivia viestejä tulkitaan niin, että  säilyy jännite pimeyden ja valkeuden maailman välillä. Oman yhteisön ulkopuolella on saatana valmiina tuhoamaan hetkessä kaiken. Tosiuskovaiset tuomitsevat myös heidän oman viiteryhmänsä ja ns. normaalien ihmisten välimaastoon jäävän "arkikristittyjen" joukon. "Arkikristityt" ovat heistä omaksuneet piirteitä sekä vanhasta kristillisestä kulttuurista että nykykulttuurista. Tämä herättää "tosiuskovissa"  epäluuloja.
  

Nämä kaksi maailmaa, tavallisten ihmisten ja "luostariuskovaisten piiri", elävät Suomessa  varsin rauhallista rinnakkaiseloa. Yhdysvalloissa tavattavia aggressiivisia kärjistyksiä ei meillä esiinny. Pidetään luonnollisena, että jos normaalissa elämässä nousee ylitsepääsemätön seinä eteen - henkinen tai aineellinen vararikko - suruton hakee viimeisenä oljenkortenaan apua nykyajan luostarista. Hänen sallitaan tulla "tosiuskoon". Kuuluu vähän asiaan, että tämä henkilö siirtyy uskovaisuutensa myötä myös henkiseen luostariin. Silloin hänen odotetaan jättävän pois kaikki normaalit tavat, jos ne ovat ristiriidassa uuden luostarisäännön kanssa. Koska tulokkaalla on silta poltettuna entiseen elämään ja poltteleva vararikko käsillä, hän haluaa ottaa vastaan "koko paketin" ja opettelee uudet tavat, erityisesti keskeisen kielen, ja omaksuu luostariveljen identiteetin.


Tavallisten ihmisten iloisen ja mielihyväkeskeisen maailman ja askeettisesti  suuntautuneen luostarin piirin rinnalla on huomaamaton, itsestään vähän meteliä pitävä "arkikristittyjen"  kolmas maailma.


Jumala on Jeesuksessa esittänyt rakkauden koko lain, rakentanut valtakunnan ihmisten puolesta ja kantanut ristillä  urakkaan pystymättömien ihmisten kuorman.  Jumala voisi puhuu Jeesuksessa vaikkapa näin: "Tekoni on kaiken inhimillisen ponnistelun loppu. Tämän jälkeen teidän ei tarvitse koskaan kuluttaa itseänne loppuun täyttääksenne uskonnon lait ja omat vaatimuksenne. Kaikki hyvä, jota teette, tapahtuu vapaaehtoiselta pohjalta ja vain siksi, että rakastatte minua." 


Jeesus on elävä persoona, joka liikkuu keskellämme kaikkialla. Jeesus voi yhä tulla  luoksesi ja kysyä: "Rakastatko sinä arkisesti minua?"


Jeesus on  oman yrittämisen ja sovinnaistapojen loppu. Jeesus on elävä henkilö ja hän ei suostu elämään vain henkisissä luostareissa. Hän on taakkojen kantaja, armahtaja, suuri pelastaja ja etsijä. Tämän rinnalla henkisten luostareiden luostarisäännöt ja kaikki kummallisimmat tavat ja oudoimmat askeettiset rituaalit himmenevät.



Johannes

(Muok. 1.1.2014)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti